اخبار و رويداد ها

  اهمیت بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان

اهمیت بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان


بیست و پنجمین نمايشگاه تخصصی-صادراتي فرش دستباف اصفهان که با عنوان نمایشگاهی Carpex شناخته می‌شود، طی روزهای 5 تا 10 بهمن‌ماه 1401 در محل نمایشگاه بین‌المللی واقع در کمربندی شرق، روبروی منطقه روشن دشت با حضور مشارکت کننده به نام و برندهای مطرح این هنر صنعت برگزار شد.
آنچه برپایی این رویداد هنری و صنعتی را از اهمیت خاصی برخوردار می‌کند، جایگاه ویژه‌ای است که استان اصفهان در زمینه فرش دستباف دارد. فرش دستباف اصفهان از قدمتی دیرینه برخوردار است و تاریخچه این شاهکارهای بی‌‍ نظیر به اوایل سده شانزدهم میلادی در عهد سلطنت صفویه (1722 ـ 1502) برمی‌گردد. دوران صفویه را می‌توان عهد درخشان قالی دستباف ایرانی دانست.
اصفهان شهری در مرکز ایران است و زمانی که شاه عباس پایتخت ایران را از قزوین به اصفهان منتقل کرد، بیش از پیش جایگاه شهر اصفهان به عنوان یک پایتخت جدید که در مرکز ایران قرار داشت، اهمیت پیدا کرد. دوران سلطنت شاه عباس را می‌توان عصر طلایی قالیبافی ایران خواند. نقش و نگارهای ظریف فرش‌های آنتیک و دستباف اصفهان که با دستان ماهر هنرمندان اصفهانی بر روی تار و پود قالی نقش بسته، تابلویی بی‌بدیل را خلق کرده است.
برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در اصفهان، می‌تواند جذابیتی دو چندان داشته باشد. فرش دستباف به سبب ارزش‌افزوده بالا، میزان اشتغالزایی و کسب درآمد ارزی برای کشور، از دیرباز مورد توجه همه اقشار مردم و مسئولان قرار داشته است. ارزش هنری فرش دستباف ایران که قرن‌ها زینت‌بخش موزه‌های معروف دنیا بوده، بر اهمیت این فرآورده مهم تجاری و فرهنگی می‌افزاید.
شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی اصفهان نیز با فراهم آوردن مقدمات برگزاری نمایشگاه فرش دستباف و معرفی فرش ایران در نمایشگاه‌، به بازاریابی آن کمک می‌کند. این موضوع کمک می‌کند که وضعیت صادرات فرش دستباف بهبود یابد و شرایط برای معرفی این شاهکار هنر ایرانی فراهم آید. البته نباید از یاد برد که این هنر ـ صنعت با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو است که برخی از آنها مانند تحریم‌های اقتصادی و تشدید رقابت بین‌المللی، منشأ خارجی دارد.
برگزاری 24 دوره مستمر از نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، این نمایشگاه را به یکی از عناوین تاثیرگذار و مهم نمایشگاهی در ایران تبدیل کرده است. در این میان، توجه به موضوع صادرات، یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف اصفهان است. از جمله اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه را می‌توان توسعه فروش داخلی، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های این بخش اقتصادی، برنامه‌ریزی برای حل مشکلات، بررسی موانع و نقاط ضعف موجود این صنعت، ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایهگذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست‌اندرکاران با محصولات، نوآوری‌ها و ظرفیتهای موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید، ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دانست.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر